Leden 2013

Bleskovka

6. ledna 2013 v 15:29 | Hrbáčová Klára |  ►Soutěže
Ahoj mám nachystanou další bleskovku.Každý kdo se zůčastní vyhrává :
1.Diplom
2.Reklamu na mém blogu a ještě na mém druhém blogu :)

Tak a můžeme začít s otázkama:
1.Těšíte se zítra do školy ??
2.Jaké byli Vánoce ?? :)
3.Našli jste si přes prázdniny nějaké nové kamarády ?? :)
4.Máš kluka/holku ?? :)
5.Máš ráda koně ?
6.Jela už jsi na koni?
7.Jaké je tvé oblíbené zvíře ?
8.Jaké je vaše oblíbené roční období ?? :)))
9.Máš blog ?? :)
10.Co na diplom ?? .)

Tak tohle jsou otázky...Já vím je jich tam celkem hodně,ale není nad čím přemýšlet.Tak můžete se pustit do toho :)
Pište do komentářů.Díky :)



Rozcvička na koni.

5. ledna 2013 v 14:49 | Hrbáčová Klára |  ►DO stáje !
1. DÁME SI NOHY PŘED SEDLO KONĚ NACHÁME VOLNĚ CHDIT
POSTUPNĚ NAPÍNAME NOHY KONI KE KRKU ALE ÚPOZOR AŤ
SE NEUŠPINÍ POZVOLNA SE DOTÝKÁME NOHOU KTERÉ JSOU NATAŽENÉ U KRKU
2.VYNDÁME NOHY ZE TŘEMENŮ PROKLEPEME A ZASTRČÍME.ZASTAVÍTE KONĚ
A UKLONÍ TE SE K PODBŘÍŠNÍKU CO NEJVÍC TO DE. A PAK NA DRUHOU STRANU
3.NATÁHNEME SE K UŠÍM NECHTE KONĚ
POVOLENÉHNO-UDĚLÁVÁM TO TEŠÍ SEBERTE
SI KONĚ-UDĚLÁ VÁM TO LEHČÍ.
4.COUVNEME SI. ALE ZALOŇTE SE DO ZADU
BUDE TO CVIČENÍI PRO VAŠEHO KONĚ
5. ZAJEZDÍME SI JAKO DÁMI OBĚ NOHY NA STRANU. CHOĎTE
NEJDŘÍV KROKEM SKUSTE SI POTOM NAKLUSAT
CVÁLÁNÍ NEDOPORUČUJI UŽ JSEM SLÍTLA DO BAHNA.
MĚLO BY VÁM TO ZABRAT10 MINUT.

Co je pro koně důležité.

5. ledna 2013 v 14:40 | Hrbáčová Klára |  ►Encyklopedie :P
Měj se na pozoru před příliš sebejistým jezdcem.
Máš-li pocit, že se tvůj člověk stává příliš sebevědomým, měl bys uprostřed soutěže ztratit podkovu, nebo na konci klusové zkoušky trochu zakulhat. To jim zabrání ve zkoušení něčeho tak stupidního jako je "delší jízda".

Balvany na trati nejsou dobré.
Jsou obecně známé tím, že se na nich vyskytují "crew", z nichž na tebe cákají vodu, a také mohou pomoci tvému jezdci zpět do sedla.

Veteriny jsou darem od Boha.
Na veterině máš mnoho příležitostí, jak svého jezdce otrávit, a máš-li štěstí, dokonce jej donutit i sesednout. Sesednul-li tvůj jezdec, obcházej velké balvany velkým obloukem nejméně tři míle.

Lidské bytosti neumí číst mapy.
Sníš-li mapu jezdci ještě před startem, máš možnost lépe a dopodrobna strávit trasy a směry. Můžeš tak snížit pravděpodobnost, že se ztratíš. Jako bonus navíc může tvůj jezdec odložit čas startu, protože bude shánět za snědenou mapu náhradu.

Dobré vědro je pouze vědro s krmením.

Je třeba se vyhýbat chrstnutí vody kdekoli je to možné.
Studená voda na tvém krku ve chvíli, kdy jsi se po posledním kole zrovna zahřál, je - upřímně - urážka, kterou fakt nepotřebuješ. Uvidíš-li někoho s vodou, na poslední chvíli uhni. Budeš-li mít štěstí, vychrstnutá voda tě mine. Budeš-li mít opravdové štěstí, trefí voda je.

V případě ztrhujícího finiše by se měli oba zainteresovaní koně poradit a dohodnout o vítězství.
Nicméně nikomu neublíží, když se rozhodnete až těsně před cílovou páskou, aspoň tím udržíte lidské tvory v napětí. Krom toho můžete dostat extra dávku mrkve za to, že jste se snažili.

Vypadá-li tvá "crew"* znepokojeně, nejsou pravděpodobně ještě úplně připraveni.
V takovém případě se potřebuješ nutně napít (slazená, nebo obyčejná voda stačí, v každém případě to musí být ta, kterou ještě nestihli připravit). Pokud blazeovaně stojí u auta, očividně dobře připravení, neobtěžuj se pitím. Náleduj ostatní koně ještě než na tebe stačí vychrstnout další vodu.

Otevře-li se před tebou krásný travnatý úsek lákající ke cvalu, velmi pravděpodobně jsi někde odbočil špatným směrem.

V poslední veterině si udržuj puls tak asi 2 tepy nad maximální hranicí do doby asi tak jednu minutu před povinným vstupem do veteriny.
Tvého jezdce to zcela určitě neuspokojí.

Víš že....

5. ledna 2013 v 14:29 | Hrbáčová Klára |  ►Encyklopedie :P
V Í Š Ž Ě ...
Kobyly obvikle porodí hříbě pozdě v noci nebo časně z rána?
Zhruba za hodinu už hříbě stojí na nohou.Ve volné přírodě je
to pro přežití nezbytné.Ačkoli domestikovaným koním toto nebezpečí nehrozí ,
toto chování již stále přetrvává.Obrazek
V Í Š Ž E ...
Pokud jsou koně zvikí žít v páru,mohou v případě že je
jeden odveden z pastviny,projevovat uzkost ze samoty.
Počáteční neklid se může vystupnovat ve vážný problém.
V takovém případě by jste mněli vyhledat pomoc profesionála.

V Í Š Ž E...
Koně mají přesně stanovené nároky na prostor kolem sebe--jejich osobní zona má
rozlohu 4. až 5.m. Sem ochotně pustí lidi,kterého mají rádi a na kterého spoléhají.
V domácím chovu se koně často dotýká někdo koho nemá rád--v takovém
případě je kůn obvikle ůzkostlivý nebo nervozní.
V Í Š Ž E...
Mladí koně kteří si spolu hrají,odhánějí ostatní z cesty stejným způsobem,jako
jejich matky odsouvali je--odstrkují neo koušou jiné koně do hlavy nebo do zádě ,podle
toho který konec chtějí posunout.Obrazek
V Í Š Ž Ě...
Chovatelé a jezdci si často přidělávají problémy tím,že nedopřejí svým koním čas,který potřebují k prozkoumání všeho,čeho se bojí.Lidé situaci často zhoršují tím,že dávají koni nesmyslné povely,nebo začnou být nervozní,což se okamžitě přenáší na koně.
V Í Š Ž E...
Většina koní se épe cítí v boxech které jsou částečně zamřížované,než v boxech s plnýmy zdmi.Mříže koním umožnují vidět ostatní a dotýkat se jich.Mříže však musejí být blízko sebe aby se do nich nemohlo zachytit kopyto.
V Í Š Ž E...
Při závodech v horké počasí se může tělesná teplota koně značně zvíšit.Při přípravě OH v
Atlantě v roce1996 se vymýšlel způsob nejrychlejšího ochlazení koní a lidé zkoušeli tyto metody sami na sobě.
V Í Š Ž E...
Koně se vám povede snáze chytit,když se bude na vaší návštěvu na pastvině těšit.Jakmile za koněm přijdete,nabýdněte mu pohlazení nebo podrbání,a pak ho opustte.Pokud si kůn spojí váš příchod spíše s potěšwním než s prací,přijde k vám,jakmile vstoupíte na pastvinu.
V Í Š Ž E...
Pokud se na vás kůn začíná příliš tlačit,pokuste se zaujmout utočný postoj.Zdůrazněte svou velikost narovnáním ramen,rozpřáhněte pažedaleko do stran a upřeně se na koně dívejte.Většina koní se raději stáhne zpět.
V Í Š Ž E...
Agresivitu koně může způsobovat mnoho různých faktorů včetbě bolesti,strachu,obrany vlastní osobní zony,hraní nebo potravy.Pokud chcete problém řešit,musíte nejdřve určit hlavní příčinu.

Popis kopyta koně

5. ledna 2013 v 14:19 | Hrbáčová Klára |  ►Encyklopedie :P

Vtipy...

5. ledna 2013 v 14:09 | Hrbáčová Klára |  ►Vtipy ♥
Mám pro vás nachystané nějaké vtipy.
Není to nic extra,ale některé jsou celkem fajn :)

Dva koně se potkají na pastvě.Ten heden řekne:"i-ha-haa-haaa""Druhý mu odpoví :"mňááááu!"Mňááu?,diví se první kůň.Právě jdu z kurzu cizího jazyka!,odpoví druhý kůň.
.........................................................................................................
Kůň potká psa.Pes ho pozdraví a ptá se:"Nevíš kolik je hodin?"Vím je půl paté."Děkuji říká pes.Jde dál a kroutí hlavou."to je divné....kůň a mluví???"
...........................................................................................................
Sedlák přijímá nového kočího:"A rozumíte koním??"Proč??něco říkali??"
......................................................................................................
Kůň chce vyskoušet chytrost osla a položí mu otázku."Když dáme do košíku 5 vajec a destet jich tam už je,kolik budeme mít dohromady?"Oselse zamyslí a ekne:"Joooo to je těžká otázka,já ani nevě děl že koně snáší vejce....
........................................................................................................
Dva koně stojí nad kapotou auta a jeden říká:Já ti říkal že kecá!Prejže to má 79 koní!
....................................................................................................
Jednoho dne jde rozčílený pán za svým sousedem a říká mu:"Ten kůň co ste mi ho včera prodal v noci zemřel!!"soused se zamyslí a říká:"To je zvláštní...mě to ještě nikdy neudělal"!!!!!
................................................................................................
Pokud se někomu líbil aspon jeden vtip tak bych byla ráda za komentář :))


Další animačky. :)

5. ledna 2013 v 14:00 | Hrbáčová Klára |  ►Obrázky a Animace
Ahoj :) Našla jsem ještě lár krásných animací,které tady ještě nejsou.Ráda bych se sváma o ně podělila :) Tak a tady jsou:
Omlouvám se,ale nejsou úplně nejlíp seřazenéé :) Nemám moc času,ale chtěla jsem vám tu ještě něco přidat tak je to takové narychlo,ale hlavní je,že jsou ty obrázky vidět :D Jo a přeji št'astný a veselý nový rok ! Zapoměla jsme vám v tom spěchu popřát :)
Doufám,že se vám alespon jedna animace líbí :))

Citáty.

5. ledna 2013 v 13:39 | Hrbáčová Klára |  ►Citáty ;)

Když se Bohu zachtělo stvořit koně,
řekl jižnímu větru:
"Chci stvořit zvíře z tvé
podstaty." A vítr se zhmotnil.
Potom archanděl Gabriel... vzal
plnou náruč té hmoty a předložil ji
Bohu; ten z ní udělal hnědáka
a řekl: "Nazývám tě koněm.
Budeš pánem mezi ostatními
zvířaty!"
EMIR AVD EL-KADIR (1808-1883)
Z DOPISU FRANCOUZSKÉMU
GENERÁLU DAUMASOVI
________________________________________
Teď silné větry
od moře dují;
a slané vlny
je následují;
jak diví bílí
koně si hrají
a pak se s hřmotem
v tříšť rozpadají.
MATTHEW ARNOLD,
OPUŠTĚNÝ MERMAN, 1892
________________________________________
...leč divý byl
jak divá zvěř,
tak nezkrocen,
že uzd ni ostruh nezkusil...
LORD BYRON, MAZEPPA, 1819
________________________________________
Teď se má ke klisně, rzá,
touhou hoří,
ona mu odpovídá, chápajíc.
Vždy pyšná jako ženy,
teď se k oři
chová zas cize, nestrpí mu nic
ba odkopává jeho namlouvání,
kopyty vyhazujíc se mu brání.
WILLIAM SHAKESPEARE,
VENUŠE A ADONIS, 1593
________________________________________
pozná kdo v ponym
na zahradě
- a nemusí být právě slepý -
v ponym, co srst mu trávy koš a listí třepí,
co bolí ho už každý krok
co hřbet má prohnutý
a břicho jako žok,
hrdého kertaka
z mongolských širých stepí?
DOROTHY WELLESLEOVÁ
VÉDODKYNĚ Z WELLINGTONU,
KONĚ, asi 1930
________________________________________
... hle, tisíc bolných koní,
pln teď vzdoru jak shluk mořských vln,
sem hřívavě se hnal...
LORD BYRON, MAZEPPA, 1819
________________________________________
Cikánské zlato necinká
a netřpytí se.
Zableskne se ve slunci
a zařehtá ve tmě.
CIKÁNSKÉ PŘÍSLOVÍ
Z GALWAY, IRSKO
________________________________________
Stará, slepá herka, ze které lezou kosti,
bezradná a všemi opuštěná,
stála tam, jak z pekla vyvržená...
ROBERT BROWINING, JAK MALÝ ROLAND
K ČERNÉ VĚŽI PŘIŠEL, 1855
________________________________________
Zdaž ty dáti můžeš koni sílu?
Ty-li ozdobíš šíji jeho řehtáním?
Zdali ty působíš, že skáče
jako kobylka?
Anobrž nádherné frkání
jeho strašlivé jest...
Anobrž řehce, kdykoli se
zatroubí, a zdaleka cítí boj,
hluk knížat a pokřivování.
STARÝ ZÁKON,
KNIHA JOBOVA 39
________________________________________
Takové ušlechtilé zvíře -
ale proč řečnit,
když cnosti koně jsou tak známé?
Je toho tolik co říci,
zmlkni však, když koně máš na prodej.
Žádné zvíře neudělalo tolik, co on,
aby pozvedlo spolešnost.
Jak by však společnost mohla
naň nasednout
(nebo sesednout), mé dítě, pokud by odešel?
OLIVER HELFORD, KŮŇ, 1906
________________________________________
Vojáci jsou
tou nejušlechtilejší
části lidstva
a jezdectvo
je nejušlechtilejší
částí vojska.
SIR PHILIP SIDNEY, 1595
________________________________________
"Já opravdu nevím, proč se
proboha o každém vozkovi
povídá
- a to i o ctěných a vážných -,
že mají na dlouhých cestách
v každém městě, kterým
projíždějí,
nějakou mladou ženskou..."
"To je takové řízení přírody,
taková lékárna,
jak říkávala vaše nebohá tchýně."
CHARLES DICKENS, KRONIKA
PICKWICKOVA KLUBU, 1837

Plemeno-Arab

5. ledna 2013 v 11:19 | Hrbáčová Klára |  ►Plemena Koní..
Popis:
výška: 148-158 možné jsou i výjimky
zbarvení: světlý hnědák,tmavý hnědák,ryzák, ale u shagia arabů se objevuje bílá nebo např.grošovaná, nejvzácnější zbarvení je vraník , ale přesto je velice žádaný .
stavba těla: Arab je také neobvyklý svým vzhledem...
hlava: jiní koně mají hlavu prohnutou ven jako například lusitáno ale arabi mají hlavu prohnutou dovnitř (štičí profil) , nejviditelnější je to u čistokrevných arabů
tělo: představte si, že byste arabovi odebrali přední i zadní nohy, tak má tělo do kostky a je to způsobeno tím že má o 1 obratel méně než jiní koně, kteří mají tělo do obdélníku. A také je zvláštní tím že nosí zdvyžený ocas což je způsobeno stejným důvodem jako u trupu. Zdvyžený ocasu se nazývá prápor
charakter: rychlý, vytrvalý, odolný, tvrdohlavý, učenlivý
původ: vzniklo (asi) v 18.stol. v Arábii a bylo šlechtěno po mnoha tisíciletí a také se o něm říká že je nejkrásnější plemeno na světě a vyniká svou vytrvalostí k níž neodmyslitelně patří soutěže vytrvalosti
-jak jistě víte tak arabský kůň,plnokrevník nebo polokrevník patří k ůplně prvním plemenům na světě, označení kůň, plnokrevník nebo polokrevník je kvůli vyšlechtěnosti plemene!
-arabská krev se šířila po celém světě. Pod zelenou vlajkou islámu vtrhli tzv.pouštní koně do evropy
zajímavost: chůze araba je houpavá pohybují se jako baletky.Většina arabů vyniká ve vytrvalosti ,ale je neobyčejně učenlivý i v jiných disciplínách

Vozatajství

2. ledna 2013 v 12:10 | Hrbáčová Klára |  ►Jezdecké disciplíny -♥-
Vozatajství
V historii se člověk nechal velmi rád vozit jak v sedle, tak v kočárech. Hlavně dámy, které dříve na koních nejezdily, tento způsob dopravy velmi vyhovoval. V průběhu dějin, po nástupu techniky, se z tohoto způsobu dopravy stal výtečný způsob zábavy. Této druh sportu u nás není až tak moc rozšířený.
Vozatajství se skládá z těchto zkoušek: A- drezúra, B- maratón, C- překážková jízda. Jakákoliv kombinace těchto zkoušek se nazývá kombinovaná soutěž spřežení.
Drezúra - Cílem drezurní zkoušky A je posoudit klid, pravidelnost chodu, soulad, kmih, plynulost, lehkost a uvolněnost pohybu a správnou ohebnost koní při pohybu. Hodnotí se též styl soutěžícího, přesnost a jeho celkový vliv na spřežení a kompletní předvedení spřežení.

Maratón - Účelem zkoušky B - maratónu - je prověřit kondici, vytrvalost a trénovanost koní/pony a zručnost, smysl pro tempo a jezdecké umění soutěžícího. Je to nejhlavnější zkouška vozatajství.

Překážková jízda - Citem zkoušky C je ověřit způsobilost, poslušnost a obratnost koní/pony po maratónu a zručnost a jezdecké mistrovství soutěžících. Musí být vždy poslední.

Kategorie - Všechny kategorie mohou být součástí stejných závodů, každá však bude hodnocena zvlášť. Rozdělujeme na:
- čtyřspřeží (koně)

- dvojspřeží (koně)

- tandem (koně)

- jednospřeží (koně)

- jednospřeží (pony)

- dvojspřeží (pony)

- tandem (pony)

- jednospřeží (pony)


Soutěže - Existují 4 druhy soutěží: Mezinárodní závody spřežení kategorie B (bez omezení výšky finančních cen), Mezinárodní závody spřežení kategorie A (bez omezení výšky finančních cen), Oficiální mezinárodní závody (oficiální mezinárodní závod pro jednotlivce a družstva) a Mistrovství.

Jezdec(soutěžící) -
Vozatajství se smí účastnit soutěžící, který dosáhl věku 16 - 18 let (podle kategorie) a má platnou licenci. V koňském čtyřspřeží, dvojspřeží a tandemu musí mít nejméně 18 let. V koňském jednospřeží musí mít 16 let. V pony čtyřspřeží, dvojspřeží, tandemu a jednospřeží musí mít nejméně 16 let. V národních soutěžích smí mít jezdec 16 let, ale na mezinárodních samozřejmě od 18 let. Spolujezdec musí dosáhnout věku 14 let.

Postroje -
Spojení řemeny je povoleno jen mezi chomouty nebo poprsníky. Přední koně nesmí být navzájem spojeni žádným jiným způsobem (kromě opratí). Pomocné opratě jsou zakázány. Není dovoleno uvazovat ocasy koní/poníků ke kočáru nebo k pobočnicím. Nedodrženi předpisu se trestá vyloučením soutěžícího.
Použití jakýchkoliv zařízeni na postrojích, které mají nadměrný pákový účinek na uzdění, je zakázáno. Jezdci, kteří poruší toto pravidlo, obdrží 10 trestných bodů. Je zakázáno podvázat jazyk koně nebo ponyho. Nedodržení znamená vyloučení ze závodů.
Připojení mezi koňmi v žádném případě nesmí omezovat viditelnost terénu u zadního páru koní. Nedodržení tohoto předpisu se trestá vyloučením.

Koně -
Věk koní soutěžících v mezinárodních i národních soutěžích spřežení musí být nejméně 4-letí a na mistrovstvích 5-tiletí. V případě jednospřeží musí být koně minimálně 6-letí. Nedodrženi znamená diskvalifikaci. Každý kůň, vyšší než 148 cm, je klasifikován jako kůň. Pokud je zvíře menší, může se zúčastnit závodů jen jako pony. Počet koní musí být po celou dobu závodů stejný. Není povoleno stáhnout ze závodů jednoho anebo více koní a pokračovat v závodu s menším počtem zvířat, než je dáno pravidly. Kůň může v téže soutěži soutěžit pouze jednou. Porušení tohoto předpisu se trestá vyloučením.

Vozatajství se zúčastňují chladnokrevníci jako např. Ardenský kůň, Český chladnokrevník, Shirský kůň a Peršeronský kůň. Velmi dobrý kůň na vozatajství je také Fríský kůň. U nás i ve světě je proslavené české spřežení kladrubských koní.

Animace koní

2. ledna 2013 v 11:59 | Hrbáčová Klára |  ►Obrázky a Animace
Tak a tady máte nějaké animace koní :)) Která se vám líbí nejvíce ?? :))
Jaký máte názor na tento blog ? :) Napište:))

Rozvrhy hodin !

2. ledna 2013 v 11:49 | Hrbáčová Klára |  ►Obrázky a Animace


Železník

2. ledna 2013 v 11:29 | Hrbáčová Klára |  ►Konské Legendy ;O
Železník (29.4.1978 - 22.12.2004)
Zigeunersohn (1965 - ????)Želatina (1968 - ????)
Grande (*1948)Zigeunerkind (*1954)Le Loup Garou (*1956 )Choreja (*1963)
TicinoGrossulariaBirkhahnZigeunerinPrince BioRoxelaneRangirChimera
Příběh:

PROLOG

Píše se třináctý říjen roku 1991. Stromy se již pomalu začínají převlékat do pestrobarevného šatu a propůjčují tak dostihovému závodišti v Pardubicích nevšední vzhled. Tisíce diváků sledují průběh 101. ročníku Velké pardubické steeplechase jako u vytržení. Čas, jindy s až příliš lehkomyslnou rychlostí odkrajující hodiny z našich životů, se nyní jakoby zastavil. První minuta, druhá, třetí... pole koní rozdusává ještě svěží zelenou trávu a výkřiky žokejů se mísí s přerývaným koňským dechem. Náročné skoky překonává drobný ryzák s nedbalou lehkostí až k překážce číslo 14 nesoucí název Poplerův skok. Nešťastná kolize předchází pádu favorita. Je znovu nasednut, ovšem pole soupeřů se zdá být již příliš daleko a sen o vítězství se rovněž pomalu rozplývá. Železník se však nehodlá vzdát. Bojuje. Buch buch, buch buch, jeho srdce tluče pravidelně a rozlévá vařící krev do všech svalů, které v elegantní souhře posouvají koně vstříc vytouženému cíli. Soupeře zanechává za sebou. Ještě jeden cvalový skok a... přesně v 15 hodin a 48 minut vstoupil Železník mezi nesmrtelné, proťal pomyslnou cílovou pásku Velké pardubické a stal se tak jediným čtyřnásobným vítězem tohoto obtížného dostihu. Všemi milovaný, obdivovaný, prostě nejlepší z nejlepších - náš Železník!

NESLAVNÉ ZAČÁTKY

Životní pouť Železníka začala 29. dubna roku 1978 v PP Šamorín. Na svět ho přivedla klisna Želatina (nar. 1968), rodačka z ruského hřebčína Dněpropetrovskij. Na dráze byla zcela podprůměrná, generálním handicapem oceněná na 34 a 35,5 kg. Ani v základním šamorínském stádě nikterak nevynikla. Dala celkem 6 hříbat (Želka po Krakatit, Žeton po Salon, Žitomír - Kůň roku 1981 - po Salon, Žikava po Zigeunersohn, Žerotín po Zigeunersohn a Železník) a jako by sama chtěla dodržet heslo "To nejlepší na konec!", jejím posledním hříbětem byl právě Železník. Želatina uhynula roku 1992.
Otec Železníka Zigeunersohn (nar. 1965) byl úspěšným východoněmeckým plemeníkem a na rozdíl od Želatiny se prosadil i na dráze. Startoval v 23 dostizích, z nichž 12 vyhrál (mimo jiné i Grosser Preis der DDR a Freundschaftspreis) a 9x se umístil. Během své kariéry vydělal v dostizích 203 600 marek.
Jako roční byl Železník zakoupen ACHP Slavkov a začal jeho trénink. Zpočátku nebyl ryzák považován za příliš velký talent, jeho výkony na dráze nebyly valné. Jako dvouletý Železník vůbec nezávodil a jako tříletý toho v rovinových dostizích také moc nepředvedl. Následovalo zranění zadní nohy, po jehož doléčení ho trenér Miroslav Kantek doporučil prodat. Kdyby se ve Slavkově Železníka tehdy nezbavili, mohlo toto městečko krom vítězného napoleonského tažení vejít do historie podruhé...
V polovině sezony roku 1982 byl čtyřletý Železník zakoupen Státním statkem Světlá Hora (okres Bruntál), kam putoval ze svého původního domova ve Slavkově. Zprvu skutečně nic nenaznačovalo, že do malé stáje přišel budoucí nositel titulu "Kůň století". Železník si v novém domově zvykal pomalu a měl to štěstí, že od něj nikdo zpočátku nečekal zázraky. První dva dostihy v nových barvách dopadly pro Železníka neslavně. V Ceně ZSS Příbram (Tochovice) konané 18. září skončil sedmý a 10. října v Ceně JZD Slušovice v Pardubicích při Velké pardubické (kterou toho roku vyhrál rovněž výtečný Sagar) doběhl na 18. místě z 19 startujících. Tehdy obecenstvo jen stěží mohlo tušit, že ten chudáček, který doběhl hluboko v poli poražených, 4x vyhraje Velkou Pardubickou!

ZAČÁTEK ŽELEZNÍKOVY ÉRY

Zlom nastal až v následující sezoně 1983. Práce v kopcích, dobrá péče a přátelské prostředí brzy začaly nést ovoce. Ve Velké ceně Slezska v Albertovci zvítězil Železník jistě o 2 délky před druhou Lafetou. Následovala další dvě druhá místa a pak 9. října opět vítězství, tentokrát v Ceně Váhu, kde za sebou k překvapení všech zanechal pole 18 soupeřů. Za zmínku stojí fakt, že kvóta na outsidera Železníka jakožto vítěze dostihu byla 320:10! Další start proměnil Železník opět ve vítězství, tentokrát s výherní kvótou 15:10.
Rok poté (1984) již patřil Železník k elitě československých steeplerů a předcházela ho pověst takřka neporazitelného koně. V Albertovci si 10. června zopakoval vítězství ve Velké ceně Slezska, kde zvítězil po tuhém boji o půl délky před Džunkou. V pardubické Steeplechase Briganta konané 30. června Železník pod amatérem Antonínem Novákem odmítal skákat. Ten byl poté potrestán sankcí za pomalé tempo a nedostatečnou podporu koně v dostihu. Pravda, Železník nikdy s tímto jezdcem neukázal své pravé schopnosti, ty světu předvedl až později s Josefem Váňou v sedle. Železník si toho roku připsal ještě tři vítězství. Ve Velké slušovické steeplechase zvítězil lehce o pět délek. V Ceně riaditela ŠZB převálcoval pole devíti soupeřů zadrženě o deset délek. Zaútočil 600 metrů před cílem a pak již jen hladce získával náskok. Ukázal tak, že umí nejen výtečně skákat, ale nechybí mu ani patřičná rychlost. V Ceně ÚV odb. svazu pracovníků zemědělství konané 14. října při Velké pardubické vyhrál s Josefem Váňou zadrženě daleko nad 17 soupeři, mezi nimiž byl například skvělý steepler Marcátor, nebo Santos (jediný známý kůň, který v tréninku skákal Taxis - později zemřel po heroickém výkonu ve VP za záhadných okolností...).

PRVNÍ START VE VELKÉ PARDUBICKÉ

Říkalo se, že úspěch v Ceně ÚV odb. Svazu ("Vltavě") je prvním stupněm ke zkoušce nejtěžší - Velké pardubické steeplechase. Z toho vycházeli i Světlohorští, a tak začali Železníka systematicky připravovat na start v tomto slavném dostihu. Železník zvítězil roku 1985 ve dvou kvalifikačních dostizích - Steeplechase Lancastera a Steeplechase Koroka. V prvním jmenovaném dostihu zvítězil lehce o 9 délek nad Jawanem a Borgem, ve druhém velmi lehce o 15 délek nad Bekorem a Vemírem. Mezi tím utrpěl však i jednu porážku ve Steeplechase Briganta, když ho o drtivých dvacet délek porazil pozdější účastník Velké národní Essex.
6. října nastoupil Železník jako jeden z favoritů poprvé na start Velké pardubické v sedle s Antonínem Novákem. Téměř polovinu dostihu absolvoval bez zaváhání, ale prasklá přezka uzdečky po překážce č. 13 znamenala konec nadějím. Žezlo v dostihu převzal Železníkův stájový druh Paramon, který docválal pod Josefem Váňou na druhém místě za vítězným Festivalem.
Své kvality ale Železník beze zbytku potvrdil 3. listopadu v Ceně čs. televize (Bratislava), když zvítězil velmi lehce o pět délek nad Solistem.

PODRUHÉ NEÚSPĚŠNĚ

Roku 1986 pokračoval Železník ve svém úspěšném vítězném tažení. Vyhrál bez problémů tři kvalifikační dostihy. 7. června ve Steeplechase Lancestara porazil druhého Labana a dalších 14 soupeřů. Ve Steeplechase Sagara za sebou nechal 11 koní a zvítězil lehce o pět délek. V tomto dostihu bohužel spadl loňský vítěz VP Festival, tudíž nedošlo ke srovnání kvalit. A do třetice zabodoval Železník ve Steeplechase Epigrafa 27. července. Vyhrál velmi lehce o 10 délek. V dostihu padl mimo jiné i tohoroční vítěz VP Valencio.
Do Velké pardubické odstartoval 12. října v sedle s Antonínem Novákem opět jako horký favorit. Po kolizi s ruským koněm bohužel ztratil jezdce. Byl opět nasednut, ale vedoucí skupina byla již daleko vepředu. To Železníka vyvedlo z míry. Velké zahrádky sotva prošel, s problémy překonal Hadí příkop i Velkou Velou vodu, ale Havlův skok dvakrát odmítl skočit a při třetím pokusu jezdce Nováka shodil. Tak skončily naděje na boj o vítězství, které si tentokrát připsal Valencio (loňský vítěz Festival doběhl čtvrtý). Tento Železníkův pád znamenal i vážné zranění Antonína Nováka, a tak bylo rozhodnuto, že v sezoně 1987 bude ryzáka jezdit Josef Váňa...

REKORDNÍ TRIUMF

Hned první start sezony 1987 proměnila dvojice Železník - Váňa ve vítězství. Byla to Steeplechase osvobození, kde Železník porazil pole 17 soupeřů zadrženě o 8 délek. Ve Steeplechase Lancastera 30. května se Železník utkal s polem 14 koní, mezi nimiž byl i konkurent Forman. Bohužel upadl na čtvrté překážce před cílem, na obávaných zahrádkách. Ve velkém tempu, které dirigoval Forman, nezvládl druhý živý plot, upadl, a to znamenalo nakonec jen čtvrté místo. Ovšem o měsíc později ve Steeplechase Sagara nad Formanem a dalšími 9 soupeři zvítězil zadrženě o 10 délek. Protože sešlo z původně plánovaného startu ve Wroclavi, "odskočil" si Železník v srpnu do Slušovic, aby vyhrál zadrženě o 7 délek ve Velké slušovické steeplechase.
A pak už přišla 97. Velká pardubická. Železník potřetí na startu, tentokrát v Josefem Váňou v sedle (kvóta na vítěze 36:10). Celkem 12 koní se toho roku vydalo zdolat nelehký kurs dostihu. S Taxisem se nevyrovnali pouze dva koně, ostatní pokračovali bez problémů dál. K Hadímu příkopu přiváděl své soupeře energií nabitý kladrubský Forman v nevídaném tempu (díky kterému Železník zvítězil v rekordním čase). Železník se ho stále držel jako stín a čekal na vhodnou příležitost k drtivému nástupu. Za lesíkem přebral vedení a už si ho nenechal vzít. Zvítězil v rekordním čase 9:56,13 min. a stal se tak prvním koněm v historii dostihu, který pokořil bájnou hranici 10 minut. O 12 délek zpět byl Forman, který již neměl sílu akcelerovat a třetí doběhla Gibridka.
Toto vítězství se stalo pro Železníka i jeho realizační tým v čele s trenérem MVDr. Čestmírem Olehlou jakousi satisfakcí. Před několika měsíci totiž odjel do Anglie jako kandidát do Velké národní v Liverpoolu, byl však vláčen pro podezření z infekční nemoci po různých vyšetřeních. Nakonec nebyl na start dostihu připuštěn (startoval pouze Valencio). Železník si tímto skvělým vítězstvím rovněž vynahradil předchozí dva nezdařené ročníky Velké pardubické a přizdobil se titulem Kůň roku 1987...

Plemeno týdne!(Anglický plnokrevník)

1. ledna 2013 v 13:19 | Hrbáčová Klára |  ►Plemena Koní..
Původ: Velká Británie
Typ: plnokrevník
KVH: 155 - 168 cm
Barvy: bělouš, hnědák, ryzák, vraník

Historie
A1/1 byli vyšlechtěni speciálně pro dostihový sport na počátku 17. století. Vznik tohoto plemene se přičítá třem koním: první byl Byerley Turk, pravděpodobně achal-teke. Jeho syn Jig a vnuk Herod jsou zakladateli skvělé linie dostihových koní. Druhým koněm byl Darley Arabian a byl pravděpodobně nejvýznamnější pro vznik A1/1. Dal několik prvotřídních koní, zakladatelů linií. Třetí byl Godolphin Barb. Pocházející pravděpodobně z Maroka. Tak vznikly tři nejvýznamější linie v chovu anglického plnokrevníka.

Povaha
Povaha těchto koní je obtížná, lekavá s nepřiměřenými reakcemi. Rádi a rychle běhají, ale neradi se zastavují. Jsou nervózní a svéhlaví. Potřebují zkušené jezdce, kteří je dokáží zvládnout. Pro dostihy je tato povaha nepostradatelná.

Konstituce
Hlava je jemná s rovným profilem, krk je elegantně ohnutý. Lopatky jsou šikmé, hřbet krátký a pevný. Záď je mírně skloněná a svalnatá. Končetiny jsou pevné, bez rousů, klouby silné. Zadní končetiny jsou dlouhé, osvalené, hlezna silná. Přední jsou jemnější, klouby ploché. Stavba těla je atletická, uzpůsobená rychlému běhu.
Srst má hedvábný lesk. Barvy mohou být bílá, hnědá, ryzá, černá, vzácně palomino.
V kohoutku dorůstá výšky 155 až 168 cm.
Využití
Původní využití je pro dostihový sport, pro který se A1/1 chovají dodnes. Dále jsou ale také díky své bojovnosti skvělí pro soutěže v military, osvědčili se při parkúrovém skákání a na honech. Také se podílí na zušlechťování ostatních plemen. Jeho krev mají mimo jiné i čeští teplokrevníci a koně Kinských.

Přirozená komunikace

1. ledna 2013 v 12:29 | Hrbáčová Klára |  ►Encyklopedie :P
Přirozená komunikace s koňmi je přístup a klíč k budování vztahů s odlišným živočišným druhem. Její myšlenky a postupy se naprosto přirozeně týkají s rozumnými myšlenkami a postupy jakéhokoliv jezdeckého pojetí a koňařiny vůbec. Snažme se tedy nevnímat stuaci jako " Anglie " nebo " Francie " případně barokní ježdění, drezura nebo parkur nebo přirozená komunikace, ale naopak přirozená komunikace v " Anglii " , " Francii " , barokním ježdění, drezuře, ....

Přirozená komunikace, to jsou koně a vy, vztah založený na studiu koňského jazyka, na principech, koním srozumitelných a koňmi respektovaných, využitelných tím pádem k tomu, co všichni od koní žádáme - k odevzdání obrovského atletického potenciálu do služeb člověka, ať už se tento zabývá kterýmkoliv jezdectvím. Platí ovšem mnohokrát různě zmiňovaný " jezdecký paradox " : člověk nepochopí, jak to funguje, dokud se to sám nenaučí. A na papíře, ani u videa to nejde. Bohužel mnohdy ani na place s koněm ne, protože ne každy, kdo se považuje za školitele, je schopen skutečně něco naučit.


Mnozí zájemci o přiroenou komunikaci se sice seznámí s Parelliho 7 hrami, ale ty se jim promění v jakási " pořadovácvičení důvěry a respektu " , neustále dokola nudně omílaná : přátelská, dikobrazí, řídící, jo-jo, kruhová, stranová, prostorová. A přátelská, dikobrazí, .....
Je to proto, že spousta tzv. školitelů připomíná učitele angličtiny na prvním stupni ZŠ, který je o 2 lekce, před svými žáky. Chybí celkový přehled, orientace v metodách, správné chápání principů a jejich uvádění do souvislostí . Pro neznalost jezdecké terminologie nejsou tito " takyškolitelé " schopni domluvit se se sportovními jezdci....
Medvědí služby prokazuje přirozené komunikaci přístup mnoha jejích příznivců ke komukoliv, kdo tuto cestu ještě neobjevil : " Je mi líto tvého koně. Podívej se, jak se to má dělat. Bůh je ve třech osobách : Parelli, Roberts a já. " Oslovený pak ovšem uvidí, jak koník jeho samozvaného školitele uškobratně couvá s obráceným krkem a prohnutým hřbetem - a je vymalováno.
Věci se prostě mají chytat za správný konec, i přirozená komunikace, zejména pak její výuka, vyžaduje znalost věci, schopnost zaujmouv, motivovat, přesvědčit....
Ať oslovovaná či zavrhovaná, nabízí nám možnost kráčet s koňmi stejnou cestou, přimět je, aby nám vykročili vstříc, pomohli pochopit nepochopitelné a sdělit nesdělitelné.